Mt. Fuji - "Once is enough.."

Alright, jag vaknade upp vid elvatiden o at frukost. Darefter packade jag ner allt nodvandigt infor resan. Jag lagade Spaghetti Bolognese o la ner det i en lunchbox o at restmat till lunch. Ungefar 14.30 gick jag ut o motte upp med Ami o Leon. Anthony kom strax darefter. Tillsammans gick vi till stationen o tag taget till Kunitachi dar vi motte upp med Constantin aka "Stan" ;) Sen gick vi pa taget o akte till Outsuki dar vi tog "Fuji"-taget till Kawaguchiko o darifran tog vi bussen upp till 5e stationen pa Fuji-berget. Det ar sa att man antingen kan borja klattra fran botten (1a stationen) eller fran mitten (5e stationen). Det tar flera timmar att ta sig fran 1a till 5e, sa vi nojde oss med att borja fran 5e (o det angrar jag verkligen inte! :P)


Mt. Fuji.. upp till toppen skulle vi.. vi hade en lang natt framfor oss..

Nar vi gick av fran bussen sa var vi redan pa en hojd att molnen lag under oss! Det va riktigt grymt o blicka ut over molnen. Luften var riktig frisk o det va kyligt med. Vi at middagen i den enda resturangen som fortfarande var oppen runt halv atta tiden, dar uppe pa berget.


Nastan allt var slutsalt, sa jag fick valja bland dem mindre goda ratterna.. Det blev japanskt curry tillsist..

Vi borjade promenaden vid atta tiden skulle jag tro. Utover vart ursprungliga sallskap sa traffade vi pa en Osterrikare vid namn Gal, som anslot sig till oss vid start.


Ingangen till borjan av var aventyret..

Till en borjan var det bara att promenera lugnt o alla i sallskapet kunde halla samma tempo. Vi sag stader o stadsljus lysa langt borta, dar nere i morkret. Det va en otrolig syn! Desto hogre upp vi kom, desto svarare blev terrangen. Tillsist var vi tvugna att borja anvanda handerna o kunde inte langre promenera lugnt o stilla. Nar vi hade kommit fram till 6e stationen (efter nan timma) sa hade Leon, Ami o Stan redan borjat slacka efter.. Tillsist bestamde jag o Anthony oss for att fortsatta klattra upp i var egen takt o lata dem andra klattra i deras egna takt. Gal va snabbare o kom o anslot sig till oss senare.


Vi fick gora lite "spiderman-sh*t" nar vi kom upp till jobbigare delarna pa Fuji-berget.

Det va riktigt kallt dar uppe, men sa lange vi rorde pa oss, sa holl vi oss varma. Men varje gang vi stannade vid en station for att dricka o ata lite, sa kande man direkt kylan krypa in under vara klader. Vi stannade inte sarskilt lange vid varje station utan var tvungna att rora oss vidare for att halla igang. Det va riktigt morkt ocksa, men pa nagot satt lyckades jag o Anthony ta oss nastan hela vagen upp utan nagra lampor. Den sista delen kom dock Gal med hans ficklampa o ledde vagen.


Kortet ar taget mellan 8.5e o 9e (sista) stationen.. Riktigt trotta o slitna va vi..


Det va ett tempel vid toppen av berget.. ^^

Men vi tog oss upp tillsist efter flera timmars klattring o kunde antligen satta oss ner o ata mat (kall spaghetti for min del :P). Klockan var nu 01.30. Det var riktigt gott med mat, men det var svinkallt dar uppe pa toppen. Jag tog pa mig jackan o halsduken som jag hade tagit med mig. men det rackte inte.. onskade att jag hade tagit med mig annu mer klader. Brrr
Efter det forsokte jag o Anthony sova, men kylan lat oss inte fa ett blund.. Vi satt o fros i nan timma, innan vi insag att det inte var nagon ide att forsoka sova. Vi traffade pa en trevlig pratglad Australienare vid namn David som vi hangde med resten av natten. Tillsist oppnade dem resturangen dar uppe pa toppen o vi kunde ga in o hanga dar istallet for att sta ute i kylan o frysa. Fast vid det laget hade vi redan varit ute o frusit i nagra timmar.. Man langtade verkligen efter Tokyo varmen nar man var dar uppe..


Mot 3-tiden sa blev det knokat uppe pa toppen

Jag blev riktigt imponerad av att se alla dem aldre Japanerna (gamlingarna) o smabarnen som hade lyckats ta sig till toppen. Vi fann det riktigt tufft, sa man undrar hur dem har lyckats samla kraften for o ta sig upp. Det kravs styrka o ambition sager jag er..

Mot 4.30 tiden sa borjade antligen soluppgangen..


Sa spannande o vackert! 4.34

Det va fortfarande ruggigt kallt dar ute, men som tur va sa visste David ett stalle dar det va varmt o som vi kunde titta pa soluppgangen ifran.


Generator-rummet... lagg marke till att det star "Keep out".. haha


Nastan en halvtimma senare.. 4.57


Manga japaner som har slitit o tagit sig upp pa toppen for att se soluppgangen


Vi var over molnen.. :D


Solen tittar fram.. 5.14


Solen ar uppe.. 5.21

Det va riktigt vackert o fa se soluppgangen fran toppen av berget! Men nu var det dags for den andra besvarliga delen.. att ta sig ner.. Jag hade forvanaden nog tackning uppe pa toppen o kunde ta kontakt med Leon for att se hur det hade gatt for dem. Dem hade gett upp vid 8.5 stationen o beslot sig for att titta pa soluppgangen dar. Vi bestamde oss for att motas upp pa vagen ner, o sa tog farval av osterrikaren o australienaren o borjade ta oss nerat sjalva..


Det borjade bli varmare vid det har laget

Jag ska saga er att vagen ner var inte sa mkt lattare an klattringen upp.. Vi hade ljuset pa var sida o kunde se vart vi gick, men nar det var sa brant o grusigt sa var det riktigt besvarligt att ta sig ner. Gruset o stenarna gjorde det riktigt halkigt..


Hela vagen fran toppen hade vi nu antligen kommit ner hit.

Det tog evigheter for Leon o co att mota upp med oss, aven fast vi borjade fran toppen.. Det visade sig att Ami hade ont o kunde inte ga sarskilt lange innan hon var tvungen att ta kortare pauser hela tiden. Det slutade med att vi dissade dem o tog oss hela vagen ner sjalva :P


Mt. Fuji o hela vagen upp till toppen o alla stationerna (dem vita byggnaderna)

Vagen ner var inte detsamma som vagen upp. Men i slutandan sa ledde vagen anda till 5e stationen (dar vi borjade). Dem glada japanerna som vi motte pa vagen som precis hade borjat deras aventyr o var pa vag upp..
"Stackars dem.. dem har ingen aning va dem har gett sig in pa", tankte vi :P


Ingangen under dagstid ^^

Vi var tillbaka i busshallplatsen vid 5e stationen ungefar 08.30 o kunde ta bussen hem sjalva. Efter ca 4 timmar sa var vi antligen hemma i Kodaira igen. Jag kastade av mig packningen, tog av mig mina nersmutsade skor o strumpor, o stack direkt o duschade. Mina fotter var helt svarta runt tarna :P Darefter packade jag upp allting o kastade smutskladerna i tvatten. Skorna skoljde jag av med vatten o kunde se all grus som jag hade tagit med mig hem i skorna :P Nar allting antligen var klart, sa gick jag o la mig o sov i nan timma. Vaknade upp vid 04 o motte upp med Anthony o at lunch vid don-stallet. Darefter stack vi hem till honom o sa sag vi pa tva avsnitt av Hell's Kitchen. Resten av kvallen spenderade jag ensam i min lgh med Three Kingdoms novellen!

Sa va kan jag saga om vart aventyr till toppen av Mt. Fuji..? Det va riktigt vackert att fa se soluppgangen dar uppe o utsikten fran berget ar gudomligt.. Verkligen grym upplevelse o erfarenhet, MEN detta ar nagot jag bara gor EN gang i livet! :P

Kommentarer
Postat av: Felicia

Åh va coolt! Det verkar tufft och slitsamt men utsikten verkar vara värt det. Om du skulle flytta till Japan o vi hälsar på igen (vilket vi INTE skulle göra på sommarsäsong) så måste vi testa det där. :) Om lite mer än en vecka ses vi! Kraaam!

2009-08-23 @ 16:35:32
URL: http://flicky.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0